fredag 14 februari 2014

14. En vän

Hur kunde jag välja en vän? Har inte väldigt många, har aldrig varit den som sparat på flyktiga kontakter snarare velat vårda dem som kan gå på djupet. Den äkta känslan av att vara nära en annan människas inre är väl det vi alla vill röra vid. Tänker på de fina människor som bloggandet visat mig till,  dessa som likt lökens olika skal visar bit för bit av sina verkligheter. Så intressant att när vi sedan ses i verkligheten har så mycket av vårt sociala spel redan klarats av. Fraserna, klichéerna, koderna som vi lärt oss presentera oss med. All denna yta eller fernissa ter sig helt onödig, det oväsentliga är avklarat och kvar finns kärnor av det viktigaste. Essensen.

Att kunna hoppa över spelet, presentation, slippa svara på frågorna om jobb, inte behöva spegelbilden av en lyckad människa. För vi har ju alla redan blottat så mycket vi velat. Bilden som blir sannare, ja kanske så nära sanning som det går. För dem som inte upplevt detta går det inte att förstå. Alla dessa gånger jag fått frågan om vart detta bloggande egentligen ska leda. Leda undrar jag? Varför måste det leda någonstans? Varför måste det alltid finnas svar på alla frågor?

Mina bloggvänner värnar jag om, de är mina ledsagare de dagar när livet skaver och de gläder sig med mig mitt i solljuset. Tack för att ni finns, tack för att ni delar med er och är stödet jag behöver. Livskraftiga frön av hopp och glädje försöker jag själv att så, och ringarna på vattenytan når längre än man anar...


15 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av dina tankar. Du har en unik förmåga att beröra och sätta ord på det som skaver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linda, vad glad jag blir för dina ord. Tack.

      Radera
  2. Svar
    1. Och till dig, en bamsekram tillbaka.

      Radera
  3. Du är en så fin människa Anna. Kram och kärlek till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulliga gulliga du. Du bloggar ju inte, men jag har mött dig genom detta. Stort <3

      Radera
  4. Man ger och man får. Så är bloggandet. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, så är det. Och jag gillar det!

      Radera
  5. Du beskriver det så bra! Hoppas du har en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rara, mycket fin kväll här. Och strax kudden...

      Radera
  6. Vilken underbart härlig beskrivning. Den största kramen till dig min fina bloggvän som nu blivit min vän på riktigt <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får vi ju vara i den bästa av världar. Det är jag tacksam för, kram fina <3

      Radera
  7. Ja, men precis så är det ju. Du har verkligen satt ord på hur fin vänskap kan uppstå i bloggarnas värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggvännerna är ju guld, eller hur?

      Radera