tisdag 4 februari 2014

Försöker en lista för februari

Läser hos Anna om listan som ska göda skrivlusten, sporra och ge inspiration. Är inte världens bästa på att följa utmaningar, är alldeles för lite tävlingsmänniska för det. Men jag tänker att jag experimenterar lite...Februari har ju börjat, redan 4:e och jag ligger alltså efter. De första posterna hafsar jag mig igenom.

1. Gör en lista. Har gjort ju. Snott ohämmat av ovan nämnda bloggerska.

2. Berätta något om mig själv. Ja det är ju ungefär det jag gör hela tiden, så den presentationen blir kort: Hon som krockade med bilen, fick en skada i nacken och nu lever ett annat sorts liv. Ett liv som är bra i stora delar, men helt annorlunda och utan fast plats i tillvaron. Beståndsdelarna är dock givna, barnen som flugit ut, mannen som är allt, hundarna och gården. Ett gäng trogna vänner och några mycket fina nya som tillkommit genom bloggandet. Men som sagt, marken under fötterna kunde vara fastare och däri ligger kampen i mitt liv.

3. Ett oförglömligt minne. Av hur pizza smakade på 70-talet, när min pappa åkte in från förorten till en av de första pizzeriorna i Stockholm för att hämta pizza till oss. Mycket smält ost och drivor av oregano. Jag var kanske 8 år och detta var min favoritmat. Matminnen kan vara de starkaste.

4. En bok jag önskar att jag skrivit. Eftersom jag har djupaste lässvackan just nu kan jag inte tänka klart i detta. Men en sak, en bok som öppnat mina ögon och gjort skillnad är Carl Johan Vallgrens Havsmannen. Den har utmanat alla mina föreställningar om verklighet och dikt, sanning och fantasi. Språket så distinkt, och scenen så full av drömmar. Önskar att jag hade skrivit exakt den boken.

Så, nu har jag kommit ikapp. Låt vara lite slarvigt ihopkommet men jag har följt de fyra första posterna och jag inbillar mig att jag kommer att hänga kvar. Tänker att det ju går alldeles utmärkt att välja några poster också, någon som känner sig manad?

11 kommentarer:

  1. Så kul med en lista till. Har så fullt upp här så jag vet inte om jag hinner....!
    Åh, tidiga matminnen är de bästa. Vi var på Minerva i Stockholm och åt lövbiff när jag var liten. Det minnet satte sig! TACK för boktips! Och lördagen närmar sig....! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lördag. Och Minerva, det är en klassiker.

      Radera
  2. Mja, jag orkar nog inte en lista till. Men ser fram emot att läsa det du skriver!

    SvaraRadera
  3. Känner att jag skulle behöva en lista för att överhuvudtaget få fram något i textväg på bloggen...
    Kanske ska hoppa på den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle älska att du gjorde det.Ta en dag i taget, och se hur lusten faller sig.

      Radera
  4. Blev väldigt sugen först, men hejdade mig. Har inte precis tid. Just nu! Men tänker så klart läsa hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju i karriären kvinna. Jag inte så mycket...läsa hos mig räcker <3

      Radera
  5. Kul att du hänger på min februarilista.
    Nu kör vi! :)

    SvaraRadera