fredag 4 september 2015

Rymmer



Hemmadag från dagvården är villkorad, jag måste visa ett fotocollage på mina måltider. Hade gjort en version att visa upp, vilken inte var helt överensstämmande med verkligheten. Funderade en smula och gjorde sedan det enda rätta. Att ljuga för min behandlare gör mig inte friskare, det besparar mig bara obehaget i en konfrontation. Så jag suddade bort en räkmacka från förra veckan och visade de tre måltider jag klarade i onsdags. Jag mailade henne bilden och vi hade en diskussion kring varför jag låser mig i måltidssituationen, försökte förklara stressen som tar över och ångesten som får mig att fly från allt. Jag är iallafall medveten om min flyktstrategi, och jag erkänner den.

Hela torsdagen blev ett enda långt samtal, med inslag av stunder på soffan under en filt. Kom hem och fortsatte dagen i min Spider-fåtölj med Herman i knäet. Bättre sätt att slappna av finns inte. Men tröttheten som förlamar mig gör att jag stannar hemma idag, mannen jobbar hemma och håller koll på mig...


1 kommentar:

  1. Det är ju inte bara för behandlaren du ljuger då, jo kanske, men den som blir mest lurad är du själv. Samma sak, men på andra hållet när man ska gå ner i vikt och skriver upp att man ätit mindre än man gjort! Svårt det där.

    SvaraRadera