måndag 28 september 2015

Tappa fotfästet och kravla upp igen

"Vet inte om jag borde skriva, gör det ändå. Har tappat lite greppet om helheten just nu. Hade två möten igår, gick därifrån och andades som vanligt. Bara lite mer yr. Sen rasade allt, fick panik, kunde inte stå upp, allt blev svart. Lade mig i sängen, sov fjorton timmar och är inte speciellt stabil just nu. Försöker fokusera på andningen och vara i nuet. Allt skrämmer mig, kan inte gripa tag i verkligheten och vet ingenting. Planen är att försöka sitta i min fåtölj med en filt. Ungefär så, utan klarare mål."

Så skrev jag i lördags, en av de värsta dagarna. Söndagen lite bättre. Solen sken och vi var ensamma på stranden, det gick att leva en smula vanligt. Och idag gick jag till dagvården, visserligen en timme sen, missade frukosten och gick direkt till psykologen. Men jag gick dit och jag styrde upp ett samtal med min behandlare. Så nu…vi har bestämt ett slutdatum för min dagvårdsbehandling och vi har planerat för  hur de sista tre veckorna ska se ut. Jag har satt upp mål för vad jag vill hinna med, samtidigt som jag vet exakt vad jag kommer att få hjälp med i öppenvården. För naturligtvis är jag inte klar, inte i närheten av frisk men mycket medveten om det jobb som jag måste börja ta ett lite större ansvar för själv.

Även om jag fortfarande mår jättedåligt av utsättningen av min medicin är jag mycket stolt över det jag gör, det finns en stor nyfikenhet över svaret på frågorna jag ställer till mig själv. I morgon är jag på banan, går iväg för frukost, kommer ha bild och äta lunch. Sen får jag gå hem…halvdag blir mitt nya, tre dagar i veckan och resten av tiden hemma. Å, jag är glad.

5 kommentarer:

  1. Känner du dig redo att stå på egna ben? Lycka till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte egna ben, bara mer tid till eget arbete. Psykologen, behandlare, sjukgymnast o doktorn kommer att vara med. Men först tre veckor kvar på dagvården. Ska fixa det, är så trött på att inte våga lita på min egen förmåga.

      Radera
    2. Hejar på dig! Ibland är det inte bra med för mycket skyddsnät heller, så bra att försöka!

      Radera
  2. Glad. Det är ett fint ord, en fin känsla. Jag blir glad över att du känner dig glad <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad. Det är bra när det är på riktigt.

      Radera